دانستنی‌های جالب و مهم درمورد رشد مو

مطالب جدید و خواندنی

دانستنی‌های جالب و مهم درمورد رشد مو

دانستنی‌های جالب و مهم در مورد رشد مو

دانستنی‌های جالب و مهم در مورد رشد مو

بسیاری از مردم در رشد موهاشان عجله دارند چون یا در آستانه ازدواج كردن هستند، یا قصد رفتن به مجلسی رسمی را دارند، یا در انتظار ملاقات همسرشان در آینده نزدیكند، یا قسمتی از پوست سرشان دیده می شود و می خواهند جای خالی بی مو در سر هر چه زودتر پر شود. آنها خواستار توصیه ای اند كه چگونه موهای كوتاهشان در چند هفته بلند شود.

 

 

حداكثر دوره رشد مو

ویتامین ها و مواد معدنی نقش مهمی در حفظ سلامتی مو ایفا می كنند. هر كمبود مواد مغذی می تواند منجر به نازك شدن مو یا حتی طاسی كامل شود.

 

این یك حقیقت ثابت شده است كه تیروئید كم كار می تواند در نتیجه باعث فرفری شدن و شكنندگی مو شود در حالی كه در تیروئید پركار، مو چرب و شل می شود.

 

دلیل اصلی باریك شدن مو نهایتاً به شرایط بدنتان برمی گردد. با بدن سالم و با تغذیه خوب، مو درخشان و باشكوهی خواهید داشت. اگر هر مشكلی از نظر سلامتی دارید یا هر كمبود غذایی را تحمل می كنید، موتان ممكن است توقف رشد یا آسیب را نشان دهد.

 

اگر بدنتان در سلامت خوبی باشد، دوره رشد ژنتیكی مو می تواند افزایش یابد. در این میان خوردن تركیب مناسب اسیدهای آمینه، ویتامینهای b، همین طور b6، بیوتین، اینوزیتول و اسید فولیك در برنامه مواد مكملی مهم است. كشف شده برخی مواد معدنی شامل منیزیم، سولفور، سیلیكا و روی در حفظ سلامتی مو مهم اند.

 

همچنین بتاكاروتن برای رشد مو بسیار مهم است. به خاطر اینكه به ویتامین a كه به عنوان یك نیاز بدن است تبدیل می شود، به ادامه رشد نرمال مو، رشد استخوان، حفظ پوشش رشته های عصبی، همچنین به سلامتی پوست، مو و ناخن كمك می كند. بتاكاروتن در سبزیجات و میوه های زرد و سبز یافت می شود.

 

 

نقش ویتامین E در سلامتی
اگرچه ویتامین E یک عنصر کلیدی و حیاتی برای رشد موها است، ولی این عنصر حیاتی همچنین مزایای بسیاری را برای سلامت سایر اعضا بدن در بر دارد، مطالعات انجام شده در مورد عملکرد این ویتامین در بدن نشان داده‌اند که ویتامین E دارای خواص آنتی اکسیدانی است

 

و برای جلوگیری از بروز آسیب‌های رادیکال‌های آزاد بسیار موثر است. ویتامین E همچنین از اکسیداسیون و تخریب چربی‌ها جلوگیری کرده و همچنین از غشاهای سلولی که بخش عمده آن‌ها را چربی‌ها تشکیل می‌دهند محافظت به عمل می‌آورد.

 

مصرف کافی ویتامین E با کاهش گرفتگی عروق قلبی و نیز سکته قلبی همراه می‌باشد. اثرات آنتی اکسیدانی این ویتامین از بروز سرطان نیز جلوگیری به عمل می‌آورد. جالب است که بدانید مصرف ویتامین E همچنین در بهبود کبد چرب توصیه می‌گردد.

دانستنی‌های جالب و مهم در مورد رشد مو

قش ویتامین E در افزایش رشد موها
هرچند مکانیسم اثر ویتامین E بر تقویت موها هنوز به طور دقیق شناخته نشده است اما تحقیقات نشان می‌دهد ویتامین E به رشد عروق خونی و مویرگ‌های خون رسان به ریشه موها کمک می‌نماید و زمانی که مویرگ‌ها افزایش یابند جریان خون بهتر می‌شود؛ لذا با مصرف ویتامین E میزان جریان خون به پوست سر بهتر می‌گردد و در پیشگیری از ریزش موها تأثیر بسزایی دارد.

 

مصرف مقادیر بیشتر ویتامین E در رژیم غذایی همچنین می‌تواند از موخوره و چند شاخه شدن انتهای موها پیشگیری نماید و به بهبود تخریب موها به علت استفاده بیش از حد از سشوار و... کمک می‌نماید.

 

ویتامین E می‌تواند برای موهای خشک و آسیب دیده مفید باشد و مصرف مقادیر کمی ویتامین ای در روز موهای خشک را بهبود خواهد داد و ساقه موها را تقویت خواهد نمود.

 

بهتر است برای تقویت موها مقادیر ویتامین ای را در رژیم غذایی خود افزایش دهید ولی برای افرادی که مو و پوست سرشان بسیار خشک است استعمال خارجی روغن حاوی ویتامین ای نیز مفید است.

 

به عنوان یک پیشنهاد برای تهیه یک ماسک درمانی جهت استعمال خارجی می‌توانید چند عدد کپسول ویتامین ای را با سوزن بشکافید و آن‌ها را به موی خود بمالید و انتهای موهایتان را نیز به آن آغشته نمایید و آن را برای ۱ ساعت و یا بیشتر روی سرتان نگه دارید و سپس موهایتان را بشویید.

 

 

 

مصرف بی رویه حتماً کار بدیه!
میزان دوز مصرف مجاز روزانه ویتامین ای در حدود ۴۰۰ واحد بین‌المللی (IU) می‌باشد و مصرف دوز بیشتر از ۱۰۰۰ واحد بین‌المللی (IU) می‌تواند سمی باشد و مصرف دوز بالای ۱۰۰۰۰ واحد در روز در صورتی که مکرر مصرف شوند می‌تواند بالعکس موجب کاهش موها شود. البته پس از توقف مصرف دوز بالا، موها باز خواهند گشت.

 

توجه داشته باشید این نوع ویتامین از ویتامین‌های محلول در چربی بوده و میزان بیش از حد مصرف آن می‌تواند اثرات سوئی بر سلامتی شما داشته باشد.

 

 

منابع غذایی طبیعی ویتامین E
ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است که به طور طبیعی در روغن‌های گیاهی و سبزیجات برگ سبز تیره، جگر و تخم مرغ و مغزها یافت می‌شود.

روغن‌های گیاهی‌ای مثل سویا، ذرت، گلرنگ، آفتابگردان و جوانه گندم از منابع خوب ویتامین ای به شمار می‌آیند. بنابراین برای دریافت مقادیر بیشتری از ویتامین ای می‌توانید موارد مذکور را به رژیم غذایی‌تان بیفزایید و یا اینکه تحت نظر پزشک مکمل‌های ویتامین E را مصرف نمایید.

 

 

اگر از رژیم‌های غذایی کاهش وزن استفاده می‌کنید
از آنجا که در رژیم‌های غذایی کاهش وزن منابع چربی دریافتی محدود می‌گردند خطر کمبود دریافت ریزمغذیها به ویژه ویتامین‌های محلول در چربی همیشه وجود دارد.

 

این خطر به ویژه در رژیم‌های بسیار محدود شونده بیشتر مشاهده می‌گردد. بر همین اساس یکی از مشکلات رایج در زمان رژیم کاهش وزن ریزش مو بوده که می‌تواند ناشی از دریافت ناکافی ویتامین E باشد؛ لذا در هنگام رژیم غذایی اول آن که از رژیم‌های بسیار محدود کننده استفاده ننمایید و دوم آن که در مورد استفاده از ریز مغذی‌ها به ویژه ویتامین E با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

 



loading...

مطالب داغ و دیدنی

ارسال دیدگاه

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.