روش های کنترل کمردرد

مطالب جدید و خواندنی

روش های کنترل کمردرد

روش های کنترل کمردرد

روش های کنترل کمردرد

روش های کنترل کمردرد,با پیشرفت علم و ماشینی شدن کارخانه ها و صنایع، شغل های فیزیکی کمتر شده اند و بیشتر مشاغل به صورت خدماتی در آمده اند.

 

 همین قضیه باعث شده است که بسیاری از مردم فکر کنند کمردرد ناشی از کار کمتر شده است. اما این باور نادرست است و در واقع دقیقا برعکس این قضیه صادق است. هر روزه به میزان افرادی که کمردرد را تجربه می کنند اضافه می شود.

 

کمردرد، یک مشکل شایع

تقریبا هشت نفر از هر 10 نفر، حداقل یک بار در زندگی خود با کمردرد مواجه می شوند.

 

به جرات می توان گفت که مشاغل بی تحرک و سبک زندگی ماشینی امروزی به همان اندازه برای کمر خطرناک هستند که مشاغل بدنی و سخت.

 

متخصصان توصیه می کنند که در طول یک هفته حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی هوازی داشته باشید.

 

جالب است بدانید که بالای 66 درصد افراد جامعه این نکته را رعایت نکرده و بیشتر وقت خود را پشت میز کامپیوتر یا جلوی تلویزیون می گذرانند.

 

آمارها نشان می دهد که مردم انگلستان به صورت متوسط روزانه 1.5 ساعت را در اینترنت و 4 ساعت را پای تلویزیون سپری می کنند. این سبک زندگی به شدت برای وضعیت بدن، قدرت عضلانی و سلامت کلی سیستم اسکلتی و عضلانی خطرناک است.

 

همین قضه باعث شده، در انگلستان، سالانه 50 میلیون روز کاری به علت کمردرد هدر رفته و در نتیجه 5 میلیارد یورو هزینه به دولت انگلستان تحمیل شود.

 

نقش تکنولوژی در ایجاد کمردرد

با رونق تکنولوژی و افزایش روز افزون زندگی های ماشینی، افراد جامعه مدت زمان بیشتری را پای دستگاه هایی مانند کامپیوتر، موبایل و یا تلویزیون سپری می کنند که در اکثر موارد روش نشستن و استفاده از این دستگاه ها درست نبوده و به حالت قوز کرده و نامناسب می باشد و همین امر باعث ایجاد آسیب به کمر می شود.

 

در یک پژوهش که در دانشگاه سوانسی انجام شد، مشخص گردید که 64 درصد از دانش آموزان متوسطه و 72 درصد از دانش آموزان ابتدایی کمردرد را تجربه کرده اند.

 

پژوهشگران معتقدند که وضعیت نشستن نامناسب و استفاده غیر اصولی از بازی های کامپیوتری، گوشی های موبایل و رایانه عامل اصلی این قضیه است.

 

بر طبق پژوهشی که موسسه خدمات بیمه انگلستان انجام داده است، در یک سال گذشته 84 درصد از افراد 18 تا 24 سال کمردرد را تجربه کرده اند.

 

در همین تحقیق آمده است که به صورت میانگین، این افراد روزانه نزدیک به 9 ساعت را در مقابل یک صفحه نمایش (کامپیوتر، تلویزیون، موبایل و …) می گذرانند.

 

سایر علل کمردرد چه چیزهایی هستند؟

قرار گرفتن طولانی مدت در یک وضعیت خاص بدنی یکی از علل اصلی ایجاد کمر درد است، حال سوال اینجاست که علت فیزیولوژیک این قضیه چیست؟

 

تا زمانی که مشکل کمردرد زیاد جدی نیست و به یک آسیب نخاعی تبدیل نشده است، ممکن است بیمار بتواند علت کمردرد خود را به یک اتفاق مانند سقوط از پله، یک کشش یا چرخش ناگهانی و یا بلند کردن یک جسم سنگین نسبت بدهد

 

که البته در واقع نیز همینگونه است و بیشتر کمردرد ها چیزی بیش از یک کشیدگی رباط یا عضله و یا یک مشکل جزئی در دیسک بین مهره ای نیست.

 

با این حال مشکلات جدی تر تا زمانی که کمردرد بسیار جدی نشود و پزشک برای بیمار اسکن تجویز نکند تشخیص داده نمی شوند.

 

به طور کلی کمردرد های ساده نیازی به درمان ندارند و درد به خودی خود و بعد از شش هفته و یا کمتر درمان می شود (که البته ممکن است درد در آینده دوباره به صورت جزئی عود کند.)

 

اگر با کمردرد مواجه شدیم چه باید بکنیم؟

اگر با کمردرد مواجه شدید، هر گونه عذر و بهانه ای را کنار بگذارید و به پزشک مراجعه کنید. در بیشتر موارد علت کمردرد ها جدی و خطرناک نیستند اما این قضیه را باید پزشک تشخیص دهد و خطرناک نبودن آن را تایید کند. همچنین ممکن است پزشک برای شما مسکن و قرص های ضدالتهابی نیز تجویز کند.

 

ممکن است پزشک به شما یک سری حرکات ورزشی یاد بدهد که به شما در کاهش درد کمک کند. در برخی از موارد ممکن است پزشک شما را به فیزیوتراپیست ارجاع دهد.

 

برای پیشگیری از عود مجدد کمردرد چه باید کرد؟

کمردردها معمولا ناتوان کننده هستند و باعث ایجاد اختلال در کارهای روزانه می شوند. هنگامی که شما با کمر دردهای عود کننده مواجه می شوید، حتما به این فکر خواهید افتاد که “چگونه می توانید از عود مجدد این اختلال پیشگیری کنید؟”

 

در ادامه به برخی از راههای پیشگیری از عود کمردرد می پردازیم:

 

فعالیت بدنی خود را حفظ کنید. ورزش منظم می تواند عضلات شما را تقویت کرده و از رگ به رگ شدن و کشیدگی عضله جلوگیری کند. پیلاتس یکی از ورزش های مناسب برای این منظور است. البته به یاد داشته باشید که تقریبا تمام ورزش ها برای تقویت عضلات شما و جلوگیری از بروز کمردرد می توانند مفید باشند.

 

به صورت منظم تحرک داشته باشید. قرار گرفتن در یک وضعیت به مدت طولانی می تواند برای شما بسیار مضر باشد بنابراین سعی کنید هر چند وقت یک بار از جای خود بلند شوید و برای چند دقیقه تحرک داشته باشید. این قضیه ربطی به محیط کار و یا خانه ندارد. هنگامی که در خانه هستید نیز باید تحرک داشته باشید.

 

لذا هنگامی که مثلا تلویزیون می بینید، به صورت منظم از پای تلویزیون بلند شوید و در خانه به یک کار بدنی ساده بپردازید.

 

وضعیت درست نشستن، بلند شدن، راه رفتن و دراز کشیدن را یاد بگیرید و سعی کنید در هر شرایطی آن ها را رعایت کنید.

 

در برخی از موارد شاید مجبور باشید تغییراتی ارگونومیک در میز کار، صندلی و یا مبل خود ایجاد کند. برای این قضیه تا می توانید هزینه کنید، در غیر این صورت ممکن است مجبور باشید در آینده همین مقدار پول و یا حتی بیشتر را برای درمان کمردرد خود هزینه کنید.

 

خود را به وزن ایده آل برسانید و این وزن را حفظ کنید. داشتن اضافه وزن یکی از شایعترین علل کمردرد است. اگر شما اضافه وزن دارید، پیشگیری و یا درمان کمردرد می تواند دلیل خوبی برای کاهش وزن باشد.

 

سعی کنید برای هر کاری کفش مناسب و استاندارد بپوشید. این به معنی پوشیدن کفش های زشت و یا از مد افتاده نیست بلکه به معنی انتخاب درست کفش و استفاده اصولی و منطقی از کفش های پاشنه بلند و صندل است.

 

کفش های تخت و کفش های پاشنه بلند می توانند آسیب های جبران ناپذیری را به شما وارد کنند.

 

با رعایت این نکات و همچنین داشتن یک سبک زندگی سالم و جلوگیری از انجام کارها و حرکات غیر اصولی می توانید تا حد بسیار زیادی از ابتلا به کمردرد پیشگیری کنید.

 

 

 

منبع:شفاجو،پارس ناز



loading...

مطالب داغ و دیدنی

ارسال دیدگاه

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.