shab-yalda-95
 

تاثیرات منفی کم خوابی / کمبود خواب برای سلامتی شما مضر است

تاثیرات منفی کم خوابی

تاثیرات منفی کم خوابی / کمبود خواب برای سلامتی شما مضر است

اکثر تاثیرات کم خوابی مانند بدخلقی و نداشتن بازده کافی در کار، شناخته شده هستند،  اما آیا می‌دانید که کم خوابی تاثیرات جدی روی سلامتی شما می‌گذارد؟ 

یک سوم از ما انسان‌ها، از بدخوابی همراه با استرس و اضطراب رنج می‌بریم. نتیجه بی‌خوابی در طول شب، چیزی فراتر از کج خلقی و عدم توانایی در تمرکز کردن است.  کم خوابی مستمر، شما را در معرض خطر جدی بیماری هایی از قبیل چاقی، ناراحتی‌های قلبی و دیابت قرار می‌دهد و هم‌‌‌چنین باعث کوتاه شدن عمر شما می‌شود. اکنون واضح است که خواب مناسب و کافی در هنگام شب، برای داشتن زندگی سالم و طولانی ضروری است.

تاثیرات منفی کم خوابی

ما به چه مقدار خواب نیاز داریم؟

بیشتر ما، برای داشتن کارایی مناسب در انجام کارها، به حدود ۸ ساعت خواب مفید و مناسب در شب نیاز داریم. اما بعضی از افراد به مقداری بیش از این و یا کمتر نیاز دارند. نکته مهم این است که شما بفهمید به چه میزان خواب در شبانه روز نیاز دارید و سعی کنید آن مقدار را رعایت کنید. 

به عنوان یک قاعده کلی، اگر شما خسته از خواب بیدار شوید و کل روز دنبال فرصتی برای خوابیدن باشید،  خواب کافی و مناسب ندارید.

اگر نخوابیم چه اتفاقی می‌افتد؟

همه ما چاقی، بداخلاقی، و عدم تمرکز را که در نتیجه کم‌خوابی در شب به وجود می‌آیند را تجربه کرده ایم. اگر به ندرت پیش بیاید که شب نخوابید، احساس خستگی و کج خلقی در روز بعد می‌کنید، اما این مساله به سلامتی شما آسیب نمی‌زند. 

بعد از چندین شب نخوابیدن، تاثیرات مخرب ذهنی آن جدی‌تر می‌شوند. کارکرد مغز شما کند می‌شود و تمرکز کردن و تصمیم گیری دشوار می‌شود. و ممکن است احساس رخوت و سستی کنید و کل روز را بخوابید. همچنین درصد آسیب رسیدن به شما در منزل، سرکار و خیابان بیشتر می‌شود. اگر مساله بی‌خوابی ادامه پیدا کند، روی سلامت کلی بدن شما شما تاثیر می‌گذارد و منجر به بروز بیماری هایی از قبیل فشار خون، دیابت، چاقی و ناراحتی های قلبی می‌شود.

در پائین به پنج نکته که بیان می‌کنند خواب مناسب شبانه چگونه باعث افزایش سلامتی شما می‌شود، اشاره شده است:

تاثیرات منفی کم خوابی

1. خواب ایمنی بدن شما را افزایش می‌دهد.

اگر فکر می‌کنید که زیاد سرما می‌خورید، مشکل نداشتن خواب کافی است. کم خوابی طولانی مدت، باعث اختلال در سیستم ایمنی شما می‌شود؛ در نتیجه بدن شما در مقابل ویروس‌ها و باکتری‌ها به سختی مقاومت می‌کند. 

2. خواب می‌تواند شما را لاغر کند.

کم خوابی باعث افزایش وزن می‌شود! مطالعات نشان داده اند که افرادی که کمتر از ۷ ساعت در روز می‌خوابند، نسبت به کسانی که خواب کافی دارند، بیشتر چاق می‌شوند. این مساله به این دلیل است که کسانی که کم می‌خوابند، دچار کاهش میزان Leptin ( ماده ای که در بدن باعث احساس سیری می‌شود ) و افزایش Ghrelin ( ماده ای که باعث احساس گرسنگی می‌شود ) می‌شوند. 

 تاثیرات منفی کم خوابی

3. خواب باعث افزایش سلامت ذهنی می‌شود.

تنها یک شب بی‌خوابی باعث کج خلقی و بی‌حوصلگی در روز بعد می‌شود، در نتیجه دور از باور نیست که  کمبود خواب مداوم، منجر به اختلالات  طولانی مدتی از قبیل افسردگی و اضطراب می‌شود. هنگامی که از این‌گونه افراد درمورد تعداد ساعات خواب آن ها سوال پرسیده شد، متوجه شدیم که اکثر آنها کمتر از ۶ ساعت در شبانه روز می‌خوابند.

تاثیرات منفی کم خوابی

4. خواب از ابتلاء به دیابت جلوگیری می‌کند.

تحقیقات نشان داده اند که کسانی که معمولا کمتر از ۵ ساعت در طول شب می‌خوابند، بیشتر از دیگران در معرض خطر بیماری دیابت هستند. نداشتن خواب عمیق کافی، از طریق تغییر در فرآیند تولید گلوکز ( کربوهیدراتی که سلو ل‌ها برای سوخت و ساز از آن استفاده می‌کنند ) در بدن، منجر به ابتلاء به دیابت نوع ۲ می شود.

 تاثیرات منفی کم خوابی

5. خواب باعث افزایش قدرت باروری می‌شود.

یکی دیگر از تاثیرات مضر بی‌خوابی، مشکلات باروری و حاملگی هم در زنان و هم در مردان است و خواب نامنظم و بی‌خوابی، از طریق کاهش تولید هورمون‌های باروری، باعث بروز مشکلات می‌شوند.

چگونه کمبود خواب را جبران کنیم؟

اگر خواب کافی ندارید، برای جبران این مشکل راه حل هایی وجود دارد. این مشکل با یک شب زود خوابیدن حل نمی‌شود، بلکه اگر ماه ها کمبود خواب دارید، به چندین هفته خواب مناسب و منظم برای جبران کم خوابی‌تان نیاز دارید. از آخر هفته‌ها شروع کنید، یک یا دو ساعت بیشتر بخوابید. روش مناسب برای انجام این کار، این است که هنگام احساس خستگی به رختخواب بروید و اجازه بدهید که صبح بدن شما به طور خودکار از خواب بیدار شود ( از زنگ ساعت برای بیدار شدن استفاده نکنید ).

 در ابتدا تلاش کنید که در طول شب ۱۰ ساعت بخوابید. بعد از مدتی، میزان خواب شما به تدریج به اندازه نرمال و مناسب کاهش پیدا می‌کند. از کافئین و یا نوشیدنی‌های انرژی زا برای شادی و سرحال شدن موقت استفاده نکنید، مصرف این‌ها بطور موقت موجب افزایش انرژی و تمرکز شما می‌شوند اما در طولانی مدت باعث اختلال در سیستم خواب شما می‌شوند.



shab-yalda-95
 

دیگر مطالب داغ و دیدنی

ارسال دیدگاه

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.